Jom Follow!!!

Tuesday, July 19, 2011

Erti Ramadhan....



ramadhan tu bukannya diertikan sebagai bazar ramadhan..

bukan diertikan dengan malam tujuh likur pasang pelita..

bukan diertikan dengan lawan meriam buluh antara kampung..

bukan diertikan dengan berlumba-lumba buka puasa di hotel..

bukan diertikan dengan rancangan masak-masak bulan puasa di tv..

tapi benda-benda tu la yang jadi definisi Ramadhan kat Malaysia ni..

orang kita dah hilang erti ramadhan itu sendiri...

bagi saya ramadhan itu purification...

kira penyucian by all the mean and senses of the word..

kalau kita tengok apa yang orang kita faham banyak benda yang dah bercampur...

kenapa saya cakap macam ni ?

contohnya sambutan berbuka puasa...

memang la bagus nak meraikan buka puasa...

tapi cara nak meraikan tu pun kena la appropriate juga...

yang kita tengok kebanyakan orang buat sambutan buka puasa ni campur je lelaki dan perempuan..

dah gaya orang buat catching up kat mapley pun ada...

pergaulan tak terjaga..

layan dengan sembang-sembang kosong...

patutnya boleh buat pahala tapi dah jadi makna lain kalau macam tu gayanya..

mungkin ada yang kata saya ekstrem ke apa...

tapi itu kenyataan kan ?

sebab kat Malaysia ni benda-benda agama banyak yang dah jadi budaya..

padahal hitam dan puth itu sudah jelas nyata..

berapa ramai orang islam kat luar sana yang hanya menjadikan puasa dan bulan ramadhan tu hanya sekadar budaya je pada zaman sekarang...

erti ramadan tu tak terasa sangat..

ramadhan tu hanya diertikan oleh tak makan..

ramadhan tu hanya diertikan oleh bazar ramadhan..

ramadhan tu hanya diertikan dengan tarawih dan moreh..

ramadhan itu hanya diertikan jemputan berbuka puasa disini dan disana..

ramadhan tu dah jadi budaya bukan lagi tuntutan agama..

tengok kat KL pun dah cukup..

segala tempat makan yang ada mesti penuh..

tak kira la gerai ke..restoran ke..kedai mamak ke...hotel ke..

penuh dan akan terus penuh sampai la masuk waktu isyak..

dan orang di situ tak surut-surut juga sampai lah waku moreh pulak..

maghribnya kemana..isyaknya kemana..terawihnya kemana..

ada makna ke berlapar seharian tapi benda yang paling asas tak dibuat..

hari pertama puasa dah pasang lagu raya..

dah tu mana roh ramadannya ?

orang patutnya kejar Lailatur Qadar tapi orang Malaysia ni kejar lailatul kamdar..

baru masuk bulan rejab bulan syaabaan tempahan untuk berbuka puasa dah ada..

puasa ni bukan hanya tahan lapar dahaga di perut je..

tapi puasa ni untuk bersihkan roh..

muhasabah diri kita...

apa ertinya ramadhan pada diri kita sendiri..

Ya Allah, aku tidak mahu dan rela jika Ramadhan kali ini cuma "sama" atau lebih buruk lagi kurang prestasi dan pahalanya dari yang lalu..Izinkan Ramadhan ku kali ini menjadikan aku Muslimah sejati..ampunkanlah dosaku yang menimbun...Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu begitu saja..Ya Allah pimpinlah daku yang lemah ini mengharungi segalanya dengan sabar..aku mohon padamu ya Allah diberikan kekuatan..ku merayu padamu ya Allah supaya diterima amalan..amin ya rabbal alamin...~
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

Nurhasanah Sidabalok said...

nice.. :)

Srikandi permata said...

assalamualaikum..
begitu menarik erti Ramadhan yg cuba diketengahkan oleh si penulis..
moga Ramadhan kali ini membawa seribu makna..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright •.¸❤SuBuHmEnJeLma•.¸❤ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .