Jom Follow!!!

Wednesday, May 2, 2012

Seketika Di KLIBF 2012

Salaamun 'ala manittaba'al huda....

dah lama rasanya tak update blog...

rindu rasanya nak bertinta...

apa khabar iman sahabat blog saya =)

entry kali ini, saya ingin berkongsi cerita mengenai KLIBF 2012 yang sedang berlangsung di PWTC..

cuti hari buruh yang lepas saya mengambil kesempatan "berdating" bersama ayahnda tercinta meluangkan sedikit masa kami menghadirkan diri ke Pesta Buku Antarabangsa 2012 (KLIBF 2012 )..

cukup teruja dan mengasyikan apabila melangkah masuk ke PWTC...

pertama kali ke KLIBF yang agak besar pamerannya, dan pertama kali juga ke PWTC, pelbagai rasa yang menyilap di dalam diri. 

taniah saya ucapkan kepada penganjur iaitu MAJLIS BUKU KEBANGSAAN MALAYSIA (MBKM), KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA..

kelabu mata saya melihat lambakan buku-buku yang memenuhi ruang pameran, begitu juga dengan harga yang ditawarkan. Amat istimewa! rasa mahu memborong sahaja semua buku pada ketika itu...

dalam beringat, seratus lebih jugak yang telah saya belanjakan untuk membeli buku-buku yang dipilih. Itu pun dalam beringat kalau tidak beringat habis semua buku diborong mengikut nafsu..

entahlah, mengapa saya terlalu lemah dihadapan kedai buku. Penyakit lama sejak di zaman belajar . "tersungkur saya dipintunya.."

diri ini terlalu teruja melihat buku. melangkah ke kedai buku diri ini akan membaca Au'udzubillah kerana ketika keluar dari kedai buku saya jadi manusia yang fakir tetapi penuh kepuasan dengan buku yang dibeli..

itulah realiti...


namun saya tidak lah kisah untuk belanja "lebih sedikit" kerana setiap sen yang dilaburkan adalah dengan niat untuk mencari ilmu, kebaikan, motivasi, panduan dan sebagainya. Dan saya yakin ia memang berbaloi dalam  mencari erti hidup agar hari ini lebih baik dari semalam..

akhirnya saya bersama ayahnda tercinta melangkah keluar dari bangunan PWTC dengan poket yang fakir tetapi hati yang kembang berbunga seribu kepuasan, bersama susunan buku yang telah kami beli. Bila agaknya dapat menghadam kesemuanya, jangan sampai jadi keldai sudahlah..

 Firman Allah dalam surah al - jumu'ah ayat 5 yang bermaksud :

"Bandingan orang (Yahudi)yang dipertanggungkan dan ditugaskan (mengetahui dan melaksanakan hukum) taurat, kemudian mereka tidak menyempurnakan tanggungjawab dan tugas itu, samalah seperti keldai yang memikul beban kitab - kitab yang besar (sedangkan ia tidak mengetahui kandungannya).Buruk sungguh bandingan kaum yang mendustakan ayat - ayat keterangan Allah. Dan (ingatlah Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang zalim."(Surah al - jumu'ah 62:5)

jom sahabat sekelian jangan melepaskan peluang untuk mengunjungi KLIBF 2012. Masih ada masa lagi untuk ke sana =)

# seorang insan yang matang dan cerdik akan sentiasa melihat kehidupan sementaranya secara keseluruhan, tindak tanduknya banyak yang memikirkan manfaat jangka masa panjang. Antaranya ialah, dia akan membelanjakan wang, masa, tenaga dan kemahiranya untuk menjaga serta meningkatkan kecergasan dan kecantikan rohani lebih berbanding apa yang dibelanjakan untuk kecantikan fizikal yang zahir.Ya kecergasan dan kecantikan fizikal sangat penting, tetapi jangan dipandang sepi soal rohani, apa guna cantik dimata, sakit dihati?

sedikit perkongsian gambar di KLIBF 2012..


Alhamdulillah Allah beri kesempatan dengan mudah untuk bertemu bertentang mata dan bersalaman menjalin ukwah dengan penulis dan penceramah yang amat dikagumi ustazah Fatimah Syarha 

Ustaz Hasrizal Abdul Jamil & Ustaz Dr Zaharuddin Abd Rahman 



Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright •.¸❤SuBuHmEnJeLma•.¸❤ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .