Jom Follow!!!

Monday, October 10, 2011

Kadang-kadang Kita Terlupa Berdoa...


Salam to all readers...

alhamdulillah selesai juga akhirnya kerja-kerja untuk semester akhir bagi projek english....

syukran kepada yang sudi memberi bantuan kepada saya...

yang menyokong saya..

doa saya agar Allah membalas segala pertolongan yang telah anda berikan kepada saya dan permudahkan lagi urusan anda didunia dan diakhirat..amin~

entry saya kali ini ialah "kadang-kadang kita terlupa berdoa"

bukanlah maksud saya, kita lupa berdoa dalam erti kata mengangkat tangan dan meminta kepada Allah...

 maksud saya, kita terlupa berdoa dengan bersungguh-sungguh, memahami makna doa kita, tahu apa yang kita minta, dan yakin bahawa Allah mampu dan akan memakbulkannya...

ya...kadang-kadang kita terlupa berdoa dengan bersungguh-sungguh..

masa susah dan senang

kita kadangkala, ketika susah kita mudah mengadu kepada manusia....

 kita mudah menceritakan semua masalah kita kepada mereka...

 itu memang satu perkara yang positif, berbanding dipendam seorang diri begitu sahaja...

 tetapi persoalannya, apakah kita telah mengadu kepada Allah terlebih dahulu dengan bersungguh-sungguh ?

pernah saat kita kesakitan, kita benar-benar berdoa kepada Allah: “Ya Allah, aku sakit. Sembuhkanlah...”

tapi pernahkah saat kita sukar hendak mengajak seseorang kepada kebaikan, kita bersungguh-sungguh berdoa kepada Allah: “Ya Allah, aku sayang dia, aku nak ajak dia pada kebaikan, tetapi dia asyik lari daripada aku ya Allah. Lembutkanlah hatinya, dan ampunkanlah dosa aku sekiranya dosa aku yang membuatkannya menjauh....”

pernahkah saat kita kesempitan, kita benar-benar berdoa kepada Allah: “Ya Allah, aku sempit. Lapangkanlah...”

dengan penuh keyakinan kita berdoa bahawa Allah memang akan menyembuhkan kita, akan melembutkan hati dia, akan melapangkan kehidupan kita..

tatkala senang pula, apakah pernah kita berdoa kepada Allah agar dikekalkan kesenangan kita ? 

pernahkah kita berdoa kepada Allah agar diluaskan lagi rezekiNya kepada kita ?

apakah kita berdoa kepada Allah agar kita tidak tertipu dengan nikmat pemberianNya ?

kadang-kadang kita terlupa berdoa...

sebab itu kita rasa seperti "terputus..."

Doa ibarat tali layang-layang..

keimanan adalah penghubung kita kepada Allah SWT...

 manifestasi daripada keimanan adalah amal...

maka amalan adalah penghubung kita kepada Allah...

kita buat, kita rasa keterikatan kita dengan Allah...

kita solat, membaca Al-Quran, berzikir, tadabbur alam, melakukan kebaikan-kebaikan, semua itu mengikat jiwa kita dengan Allah...

dan doa, adalah kemuncak hubungan kita dengan Allah SWT sebenarnya...

ya, selalunya kita hanya meminta dengan orang yang kita rapat...

kita hanya mengadu dengan orang yang kita percaya...

maka andai kita rapat dengan Allah, memang Allahlah yang akan kita minta kepadaNya...

Maka andai kita percaya dengan Allah, memang Allah lah tempat kita mengadu kepadaNya...

doa, mengikat kita lebih rapat dengan Allah... 

doa adalah tanda kita amat yakin dan percaya tanpa ragu-ragu bahawa Allah amat rapat dengan kita...

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” Surah Al-Baqarah ayat 186.

maka berdoalah dengan bersungguh-sungguh...

susunlah doa kita...

 fahami apa yang kita doakan...

 yakini bahawa Allah akan memakbulkannya...

dan jangan sesekali lupa untuk berusaha dengan sesungguh-sungguhnya...

orang yang selalu berdoa pasti akan tenang...

kerana dia akan melihat, satu persatu doanya dijawab oleh Allah... 

orang yang tidak berdoa, mendapat kejayaan pun, dia tidak akan rasa apa-apa ‘nilai tambah’...

dia rasa, dia dapat itu dengan usahanya sendiri...

sebab itu apabila dia benar-benar ‘mati usaha’, dia akan putus asa dan tidak bangkit semula...

orang yang berdoa bila ‘mati usaha’, dia tetap merasakan bahawa Allah itu ada...

dan Dia akan membantu kita...

berdoalah kamu tidak akan rasa sunyi dan keletihan..



Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright •.¸❤SuBuHmEnJeLma•.¸❤ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .