Jom Follow!!!

Tuesday, June 26, 2012

Wuduk di Kompleks Membeli Belah~


Salaamun ‘ala manittaba’al huda.

jika dulu, sekiranya ada sahabat yang baca entry saya mengenai "Tandas Lebih Wangi Dari Surau, Dimanakah silapnya?" kini saya ingin menulis satu lagi entry mengenai kompleks membeli belah juga tapi lebih kepada mengenai "Perbuatan Mengambil Wuduk di  Kompleks Membeli Belah.."

saya jenis yang suka perhati..

perhati sambil berfikir...

dan saya perhati setiap kali saya berwuduk di mana-mana surau  kompleks membeli belah, pasti ada yang wuduknya ala kadar, mahu cepat...

walhal wuduk itu antara pra syarat sahnya solat...

jika wuduknya tidak sempurna, maka sahkah solatnya?

antara kesalahan yang obvious :

1. sekadar alirkan air (tidak menyapu).
2. tidak kena keseluruhan anggota wuduk.

kalau yang buat tu kanak-kanak umur bawah 12 tahun boleh la tegur direct, ini kebanyakannya kanak-kanak umur 20+.

bagaimana ya teknik terbaik yang berhikmah untuk menegur orang yang tak kita kenali mengenai wuduk mereka?

satu lagi yang saya perhatikan..

ada orang bukak paip laju-laju, sambil ambil wuduk perlahan-lahan...

nampak gaya macam warak, rupa-rupanya dah jadi sedara syaitan sebab membazir air..

-----------------------------------------

satu dialog yang masih saya ingat sehingga kini:

"kalau ada Smart Solat, anak sahaja yang dihantar hadir, walhal ibubapa yang lebih sepatutnya hadir. =)", adu seorang pakcik pada saya beberapa tahun lepas.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright •.¸❤SuBuHmEnJeLma•.¸❤ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .