Jom Follow!!!

Saturday, June 11, 2011

Khawin Susah, Berzina Mudah...


nino..nino....bunyi siren....

heee....

cuti sekolah dah nak habis....

tinggal satu hari je lagi...

siap sedia la untuk pergi sekolah balik...

terutama adik Nur Qistina...

jangan asyik nak main game je.....

nasihat kakak angkat kepada si adik angkat...

bila cuti sekolah nak habis...

undangan perkhawinan pun makin kurang la...

kalau tak....

hasil posmen lalu je ada kad khawin dalam peti surat...

yang sebesar-besar alam kadnya...

sampailah sekecik-keciknya...

ada yang bercolour...

ada yang fotostat...

ada yang semerbak harum...

sampai menucuk hidung...

ada yang tak bau apa-apa pun...

persoalannya disini.....

susah ke nak berkhawin ni...

ada yang kata...

susah disebabkan adat mungkin...

belanja banyak bukan main...

macam-macam pakej pengantin...

meja makan dan set pelamin...

baju pengantin dua kali salin...

mekap nak macam Maya Karin..

kerusi duduk pun kena balut kain..

sewa kanopi...sewa kipas angin..

gambar dan video itu kos lain..

tok kadi berdoa yang lain amin..

itu pun bukan free tau tak...

minuman serba serbi...

termasuklah kos katering..

ayam..daging...pencuci mulut.. 

semua tu mahai tau cik adik...

serba satu kalau nak khawin ni..

deejay dan lagu pun kena main..

tak ada muzik tak meriah la cik adik...

orang Penang kata penin penin...

sebab tu la ramai tak menikah-nikah...

banyak belanja kami yang orang susah ni...

nak buat kenduri bukannya murah...

dah lama berkawan sejak sekolah...

terpaksa bersabar tunggu lama dah..

Sebab tu ramai kena tangkap basah...

nampak bukankah zina lebih mudah...

adakah yang diatas kehendak sunnah..

adakah semua tu syarat sah nikah..

boleh kah kita ikut kehendak Rasulullah..

tak payah belanja besar untuk walimah..

yang penting maksiat dapat dicegah..

yang dituntut dapat dilaksana dengan mudah...

 tapi harus kita ingat khawin memang berbelanja besar...

 pahala yang Allah berikan dalam perkhawinan ini cukup besar untuk pengantin tersebut...

 hanya dengan berpegang tangan ada pahala nya....

tapi itu tidak diketahui dari mereka terjebak dengan zina..

apabila terjebak zina dosa pun cukup besar jika dibandingkan dengan PAHALA seseorang yang berkhawin....

khawin memang susah tapi adakah berzina ini menjamin kita untuk ke syurga..

muhasabah diri...

tepuk dada tanya iman...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 comments:

Srikandi permata said...

Salam...ALHAMDULILLAH..terkesan hati ini..bnyk input y boleh diambil..moga trus menulis..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright •.¸❤SuBuHmEnJeLma•.¸❤ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .