Jom Follow!!!

Wednesday, December 19, 2012

Choose well~

"aku nak berubah, tapi orang macam tak support aku lah."

"kawan-kawan aku ejek aku bila tengok aku pakai stokin, hand sock. dia kata dah taubat, tapi nanti buat dosa semula."


 "aku malulah. setiap kali aku nak buat baik, ada je suara sumbang mengejek."

"orang tak puas hati dengan perubahan aku."

"ada jugak yang cakap aku yopo. aku pun tak tahu sebab apa. mungkin atas sikap aku. mungkin...." *jungkit bahu*

dan banyak lagi contoh situasi bagi orang yang baru nak berubah. dihentam dan terus dihentam. *lap air mata*

alaa chill lah beb. *pujuk diri*

aku tak kata nak berubah tu senang. payah wo!

berubah tu senang. istiqamah itu yang payah.

*sandar dekat dinding*

bayangkan, hidup di dunia ni sekejap saja. Tak lama. Contoh kita dah hidup dua puluh dua tahun, kita dah lalui macam-macam perkara sepanjang tempoh dua puluh dua tahun tersebut. Once malaikat maut tarik nyawa kita, kita akan rasa hidup ni sekejap. Malah, sangat singkat yang teramat sangat.

masa tu, haa nak buat apa? Nak suruh malaikat maut tunggu, sebab kita nak solat taubat? Tak sempat.

tak sempat dah nak buat apa-apa. Masa tu kita akan rasa, dua puluh dua tahun yang kita rasa lama, sebenarnya sangat singkat. Sangat sangat singkat. Bila tiba hari kematian, baru rasa semuanya yang kita dah buat dalam hidup seperti satu pembaziran.

*betulkan spec*

aku, kau, dia, mereka, kita, kami, anda. Hidup kita tak selama yang kita sangka. Mati kita bila-bila.

ramai orang tengah sihat Allah tarik nyawa, ramai jugak yang sakit tak mati-mati. Itu tanda, ajal itu boleh datang bila-bila masa. Kena siap sedia sentiasa..


kita tahu mati itu pasti. Tapi kita tak yakin. Kan?

kalau betul kita yakin, tahap apa keyakinan kita. Kita kata, ya aku bakal jenazah. Tapi persediaan kita? Macam tak ada. Masih bahagia dengan dunia, layan benda-benda lagha macam Allah tak murka, tinggalkan solat jadi perkara biasa, lewatkan solat boleh kata, "rilekslah, belum habis waktu lagi." 

itu belum bab mengutuk mengumpat. Belum bab menipu dan mencuri. Belum bab betepuk tampar dengan ajnabi. Belum bab tak baca doa lepas makan, doa bangun tidur, doa masuk tandas, hatta doa lepas solat pun kita malas!

sebenarnya kita nak yang mana?

mulut kata, "mestilah nak redha Allah!"

hati kata, "tapi aku sayangkan jahiliyah."

mulut kata, "jom kita sembah Allah."

hati kata, "alaa tak payahlah solat subuh berjemaah. mengantuk kot."

mulut kata, "aku nak berubah."

hati kata, "alamak, mesti payah."

kita nak yang mana?

redha Allah dalam kebencian manusia. atau redha manusia dalam kemurkaan Allah?

nak syurga dunia dan neraka selamanya. atau penjara dunia dan syurga selamanya?

nak hidup bertuhan, mati beriman. atau nak hidup dalam khayalan, mati dalam kekufuran?

sama ada kau, aku, dia, mereka, awak, anda, kalian, kita, semuanya tak terlepas daripada ujian. Malah, ujian nafsu dan iman memang sentiasa jadi cabaran.

jom bangun! Sama-sama jadi mukmin hebat. Pagi seperti singa di rimba, tak gentar walau berhadapan dengan berjuta musuh-musuh agama. Malam bagai rahib yang menangisi dosa-dosa, taubat dan keinsafan, menghabiskan waktu bersama Ar Rahman. Baru gempak!

aku akui, dan aku sendiri merasai jadi baik tak semudah jadi jahat. Nak lawan nafsu tak senang. Tapi nak masuk neraka memang kita tak akan mampu bertahan punya.

cuba bayang.. 

kita terjun dari pokok rambutan ke tanah, di atas tanah tu ada paku. Kita lompat, directly kaki terpijak paku. Sakit tak? Konfem sakit jiddan lah kan? Kalau itu pun tak mampu tahan, apatah azab Allah yang lagi mengerikan? Sumpah aku tak berani nak rasa seksa neraka. Seksa kubur juga minta sangat dijauhkan.

semoga kita semua tergolong sebagai manusia yang hidup dan mati dalam keimanan.

manusia benci kita sebab kita berubah ke arah yang lebih baik. Allah benci bila kita pilih untuk terus hidup dalam jahiliyah. Choose well.


teringat balik, dulu masa duduk dalam suasana tarbiyah, akulah manusia yang paling selalu ponteng usrah. leceh, penat, banyak benda nak buat. nak balik rumah. rindu mak ayah. itulah alasan. dan sekarang aku betul-betul rindu dengan suasana itu. rindu....sangat rindu...andai masa itu boleh di putar..... *lap air mata*







Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright •.¸❤SuBuHmEnJeLma•.¸❤ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .