Jom Follow!!!

Thursday, December 13, 2012

Siapa Daie?

Salaamun 'ala manittaba'al huda.

bila ada ujian, kita lemah.

bila diberi dugaan, kita mengalah.

bila diberi kerja last minute, kita mengeluh.

bila dimarah, kita melenting.

bila diajak berbalah, kita tak nak kalah.

bila terbangun tengah malam, kita malas nak qiamullail.

bila nampak Al Quran, saja kita biar tak bersentuh.

bila terimbas kenangan lama, kita down.

bila orang ungkit kesalahan kita, kita marah macam orang separa gila.

come on, kita ni daie. Daie. Kita ni daie. Bila namanya daie, apa-apa yang dirasakan 'tak nak buat' itulah yang kita kena buat.

rempuh saja nafsu. Sampai bila nak jadi hamba pada nafsu? Sampai nyawa dah sampai di kerongkong baru tahu nak bertaubat? Baru gelabah nak buat amalan? Masa tu dah terlambat, sangat.

bila kita mati, segala apa yang ada di dunia terputus serta merta. Kecuali sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa dari anak-anak yang soleh.

alahai....

apa kita ni ada ke amal jariah yang boleh bantu kita berterusan dalam kubur nanti? Nak keluar duit seringgit dalam tabung masjid pun payah. konon nak harap pahala amal jariah.

doa anak-anak yang soleh? Aku tak ada anak lagi. Kahwin pun belum lagi. Anak tekak ada lah. Jadi terlepaslah chance ni. Fuh. Bayangkan saja aku mati muda. Dua peluang dah terlepas. Sedekah jariah, belum tentu lagi. Doa anak soleh? Aku tak ada lagi.

ilmu yang bermanfaat. Ini.. Aku risaulah juga. Apa sangatlah ilmu yang aku dah sampaikan. Nak harap ia berterusan. Ergh. Memang terlepaslah chance macam ni. Pendakwah apa macam ni. *sandar dekat dinding*

jomlah. Rempuh nafsu. Pendakwah, mana boleh lemah! Bangun, ummah perlukan kita. Bangun, Islam rindukan pejuang muda. Bangun, jadi pemuda pemudi harapan agama. Bangunlah! Bangun! Face realiti yang jahiliyah cuba kuasai hati kita. Satukan jiwa kita dalam kesatuan Islam. Bersatu kita atas satu jalan. Jalan dakwah.

"tapi aku bukan ustaz, ustazah nak jadi pendakwah..?"

 aikk takkan hampa nak tunggu jadi ustaz, baru hampa nak start. Come on lah, setiap daripda kite adalah daie..


"tapi aku busy, Quran pun aku tak sempat nak baca. Aku ada kerja nak buat, tak boleh pergi solat kat masjid." Aikk..alasan lagi. Baca Al Quran tak sempat, baca mesej awek/pakwe panjang berjela macam karangan tu sempatlah kan? pergi masjid tak sempat, tengok cerita korea petang-petang tu boleh pula kan?

dipukul ayat sendiri. Peh sakit. Mohon diri sedar sikit, hidup kita bukan di alam maya, kita ada dunia yang perlukan kita. Mohon sedar diri, nasihat orang panjang berjela kalau diri sendiri malas nak amal, lebih baik terjun masuk gaung.

 apa benda kata "Qudwah qabla dakwah", that means, tunjukkan contoh dahulu sebelum mula berdakwah. Sekadar dakwah kencang, amalan kecundang buat mende oii?

memang aku suka buat tembakan tepat masuk ke jiwa. Kalau orang tak nak terima apa yang aku nak sampaikan, biar aku yang terima sendiri. Aku pun selalu sentap dengan teguran sendiri.

aku bukannya baik sangat. Cuma dah penat nak jadi jahat. Doakan aku. Aku sangat perlu semangat dan doa dari kalian semua.

sangat-sangat...

LA TAN-SA-NI MIN DU'A-IKUM
jangan lupakan aku didalam doa tuan-tuan.

------------------------------------------------------------

tiba-tiba aku rindu dengan anak saudara aku seorang nih. aku ceritakan sedikit pasal dia boleh? Dia anak kelahiran negeri johor. Mak ayahnya berasal dari johor. Tapi orang panggilnya "Mek" seolah-olah dia anak kelahiran negeri cik siti wan kembang. Aku pun tak tahu kenapa.


dia dari kecil sudah menjadi daie. Sebab apa aku cakap macam tuh? Dia tidak akan penah membuka tudung, memperagakan mahkota wanita di depan ajnabi. Di saat sepupu  kecilnya yang lain sedang di lena dibuai mimpi, dia bangun untuk solat subuh tanpa dikejutkan oleh ibunya. 

disaat  kami membuat kenduri arwah, dia duduk di sebelah aku untuk turut sama membacakan tahlil untuk arwah wan dan atuknya walaupun dia tidak penah melihat arwah. Bacaan yassinnya sangat lancar.

bila ditanya kenapa mek tidak turut serta dengan sepupunya yang lain bermain kejar-kejar diluar. Ini jawapannya

"biar mereka tengok mek masuk baca yassin, nanti diorang akan ikut sama. Nak main lepas baca yassin pun boleh.."

ia ini lah yang dinamakan dakwah. Walaupun ia nampak remeh tapi besar harapan anak kecil ini, bila dia buat sesuatu yang boleh meningkatkan keimananya, dia mahu sepupunya yang lain akan turut sama buat. Bukan kerana dia tapi kerana Allah. Setiap daripada kita adalah pendakwah. Nak dakwah bukan dalam masjid atau surau saja, atas pandang bola pun kita boleh berdakwah.

Nuratiqah Alya moga menjadi anak yang soleh. moga jadi pemuda pemudi harapan agama, insyaAllah. tarbiah jiwa, tarbiah iman. tarbiah dari pengalaman. muhasabah dari kehidupan. Allah, bantu aku, dia dan mereka kuatkan iman.



Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 comments:

Srikandi permata said...

Assalamualaikum...
alhamdulillah..suka membaca di sni..
teruskan bertinta..
moga kita sentiasa semangat mengejar redha-Nya.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright •.¸❤SuBuHmEnJeLma•.¸❤ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .