Jom Follow!!!

Thursday, February 14, 2013

Fuh! Nasib baik la..


Fuh! Nasib baik la..

Cuba ingat kembali, entah berapa kali agaknya sepanjang hidup kita, kita pernah menghembuskan nafas lega sambil berkata seperti ayat-ayat ini:

Fuh! Nasib baik la aku tak ikut jalan MRR2 tadi. Kalau tak, dah tentu aku sampai ofis lambat.

Fuh! Nasib baik la aku tiba-tiba nak study bab ini semalam. Kalau tidak, tentu aku tak dapat jawab exam ni.

Fuh! Nasib baik aku tekan brek tadi. Kalau tidak, tak tau la jadik apa.

Ayat-ayat seperti ini menunjukkan bahawa apa yang kita rancang sebenarnya lain, dan apa yang terjadi pula lain. Malah lebih baik daripada apa yang kita sangkakan akan berlaku.

Sedar tak sedar, sebenarnya ayat-ayat seperti ini menjadi bukti bahawa kita adalah hamba yang lemah yang hanya mampu merancang mengikut keterbatasan fikiran dan kemampuan. Dan perancangan Allah jualah yang mengatasi segala strategi manusia.

Cuma kadang-kadang akibat teruja/terkejut, kita terus meletakkan tanda noktah pada ayat-ayat tersebut, tanpa ada pelengkapnya iaitu ayat yang memuji dan membesarkan keagungan Ilahi, sebagai tanda terima kasih kerana memberikan kita yang lebih baik daripada apa yang kita rancang. Sebagai contoh ayat:

Fuh! Nasib baik la aku baca entry yang panjang ni sampai habis. Kalau tidak, dah tentu aku tak tau apa yang patut aku lakukan selepas ini. Terima kasih ya Allah, selepas ini aku akan terus memujiMu dan membesarkan keagunganMu.

Peringatan bersama, untuk kita menambah pahala. Moga Allah terima. InsyaAllah.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright •.¸❤SuBuHmEnJeLma•.¸❤ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .