Jom Follow!!!

Wednesday, May 4, 2011

21 Anak Tangga Kehidupan..



Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah...
Segala puji pujian bagi Allah Tuhan semesta alam... 
Dengan limpah rahmat Nya....
Dia memanjangkan usia hamba Nya sehingga hari ini...
Dia masih sudi meminjamkan oksigen untuk terus bernafas..
Dia masih sudi memberikan belas kasihan buat hamba Nya..
untuk terus menapak setapak demi setapak langkah...

Terima kasih ya Allah..
Atas segala nikmat yang Engkau pinjamkan..
Moga dengan segala nikmat yang Engkau berikan..
Akan menambahkan rasa syukur ku pada Mu..
Menambahkan rasa cinta terhadap Mu..
Menyuburkan belas dan kasih sayang terhadap agama Mu...
Ya Allah pandanglah hambamu..
Dengan pandangan kasih sayang Mu...

04 Mei 2011...
Usia telah meningkat dewasa...
Kalau 20 adalah pintu gerbang kepada puluhan...
Maka 21 adalah isi kepada dunia puluhan...
Kalau di Malaysia..
Orang cakap dah boleh daftar untuk mengundi..

Usai solat subuh..
Ucapan dari orang yang paling disayangi..
En Ghazali & Pn Noridah..


"Selamat ulang tahun kelahiran yang ke 21... !"
"Waaaa... dah tuaaaa !"
Moga jadi anak yang solehah..
Mak dengan Ayah..
sentisa doakan adik dunia dan akhirat...

Adik : "Mak ayah.. belum lagi la...
 Adik lahir 12.00 tengah hari..
Nanti 12.00 tengah hari  Ayah azan kat telinga adik la yer... 
Pastu Ayah ucap 'Sanah helwa ya habibati.' Ok?"

Lalalala... Afifah Ghazali..
sila berkelakuan serius !
Dah 21 tahun...
Bukan kanak-kanak riang lagi Ok...
Cuma kanak-kanak blackcurrent je ^_^

Kenangan memasuki umur 21 amat mengharukan...
Rasa sangat tercucuk dengan sebak dan gembira...
Doa-doa terasa membasahi jiwa...
Sesungguhnya tidak pernah sekali saya rasakan..
Kejayaan-kejayaan saya adalah hasil doa saya yang makbul...
Sentiasa saya rasakan..
Kejayaan-kejayaan saya adalah kerana 
kemakbulan doa orang ramai...

Umur Semakin Pendek.Bukan Semakin Bertambah Panjang..

Pertambahan umur memang menggembirakan... 
Tetapi manusia perlu sentiasa beringat..
Pertambahan umur adalah petanda..
Bahawa umur kita semakin pendek...
Waktu kita semakin singkat...
Berakhirnya semalam tidak akan dapat dikejar...

Moga peningkatan umur menjadi perhentian muhasabah..
Semakin dekatlah waktu pertemuan saya dengan Allah SWT... 
Entah sampai bila lagi masih boleh menghirup udara
Menggunakan sisa tenaga yang ada...
Adakah mati dalam ketaatan ? 
Atau mati dalam keingkaran ?
Di sinilah letaknya keperluan pada kesungguhan usaha menjadi hamba-Nya.
Moga-moga..
Saya mati sebagai pemenang dalam ujian-ujian-Nya...

 Senang saya mengingatkan diri saya dengan satu ayat Al-Quran.

“Setiap yang bernyawa pasti akan merasai kematian
dan di akhirat kelaklah akan disempurnakan segala balasan. 
Barangsiapa yang diselamatkan dari api neraka
dan dimasukkan pula ke dalam syurga
maka sesungguhnya dia telah beerjaya. 
Tiadalah dunia ini melainkan 
kesenangan yang menipu daya” 
Surah Ali-Imran ayat 185

Ingatlah wahai diri saya bahawa mati itu pasti untuk kita...
Ketahuilah akhirat itu juga tempat kita hendak kembali...
Hanya yang diselamatkan dari neraka
Dan dimasukkan ke dalam syurga yang dinamakan berjaya...
Ketahuilah bahawa dunia ini hanya tipuan semata-mata..
Dan perlulah kita yang mempergunakannya..
Bukan dunia mempergunakan kita.
Semoga Allah redha dengan usia saya...

Segala kudrat yang ada..
Segala tenaga yang masih wujud..
Dengan umur yang masih berbaki..
Dengan waktu yang belum luput..
Saya akan gunakan semuanya di dalam usia yang masih ada ini..
Hingga segalanya kering sekering-keringnya...

Akan saya gunakan semua ini untuk Allah SWT..
Untuk menggapai redhaNya...
Biar mati dalam keadaan..
Benar-benar menjadi hamba yang tunduk dan taat kepada-Nya.
Doa saya pada pertambahan usia ini hanya satu...
“Ya Allah, kurniakanlah aku taat”
Taat kepada Allah SWT...

Usia ini akan saya gunakan..
Untuk tugas-tugas memperbaiki diri..
Biar hidup ini bermakna..
Dengan semuanya dikira oleh Allah SWT...
Biar mati nanti bermakna kerna..
Pulangnya saya sebagai pemenang dalam ujian-ujian-Nya...

Saya ucapkan infiniti syukur kepada Allah SWT..
Yang mengisi kehidupan saya..
Dengan pelbagai perkara yang menarik... 
Saya sujud kepada-Nya dengan rasa kerdil..
Agar Allah mempermudahkan pula..
Apa yang akan saya lalui selepas ini...

Moga saya benar-benar dapat meneruskan kehidupan ini dalam teritori hamba...
Hingga kering segala apa yang ada pada usia...
Hingga usia itu sendiri luput daripada dunia...
Sanah Helwa Nur Afifah Ghazali 。◕‿◕。
Jangan lupa tuntutan Allah pada kita di akhirat nanti...

Dilema CINTA ini merunsingkan hatiku...
kuharapkan CINTA-MU ILAHI...
Dilema CINTA ini merunsingkan hatiku...
hanya untuk dapatkan RAHMAT dari-MU....

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright •.¸❤SuBuHmEnJeLma•.¸❤ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .