Jom Follow!!!

Friday, May 27, 2011

Kain Batik VS Kain Kapan..

 
Batik : “Hey….kain mayat. ..Selamat tinggal ek !
kejap lagi kamu akan masuk ke kubur... hªªhªªhªªhªªhªªhªª...”

Kapan : “Ya….syukran sahabatku...”
 
Batik : “Kasihan sangat ya nasibmu... 
Kain murahan...di pakai buat bangkai manusia...
Aku ni kain mahal..ada coraknya..boleh dibanggakan.. 
di pakai bersama kebaya..bersama wanita-wanita cantik..
lagi-lagi jadi rebutan MALAYSIA dan INDONESIA...hªªhªªhªª hªªhªªhªª.....” 

Kapan : “Aku bangga je biarpun cuma jadi kain kapan…”
 
 Batik : “Apanya yang boleh di banggakan ?
  kejap lagi kamu naik keranda menuju kubur yang gelap...
Sedangkan aku akan naik kereta mewah dan menuju ke rumah-rumah...”

Kapan : “Tak apa aku naik keranda pun...
Aku bahagia sebab dalam perjalananku orang-orang akan melafazkan tasbih,tahmid,tahlil,takbir dan juga doa...yang akan membuat jenazah yang memakaiku nyaman dalam keranda....
Aku juga akan bertemu malaikat penjaga kubur...
Aku siap menjadi saksi ketika manusia soleh yang mengenakanku ditanya oleh malaikat..”

Batik : “hªªhªªhªªhªªhªªhªª...kamu akan masuk kedalam tanah membungkusi bangkai manusia lepas tu akan dikerumuni cacing-cacing….”
 
 Kapan : “Tak apa lah... aku merasa lebih beruntung dari kau walaupun jadi kain kapan...
Aku tidak akan merasakan sakitnya dijahit, tidak akan pernah merasakan betapa tersiksanya di dalam mesin basuh diputar-putarkan sehingga kering... Tidak sampai di situ penderitaanmu... Kamu akan dipanggang di bawah terik matahari...setelah kering kamu akan digosokan dengan setrika…”
 
Batik : “Pepatah melayu mengatakan bersakit-sakit dahulu bersenang-senang kemudian...
Setelah penderitaan yang kamu sebutkan tadi aku akan jadi kain yang boleh buat orang kagum...
Sedang kamu akan ditelan BUMI bersama bangkai manusia...
Selain itu aku tidak akan pernah masuk kubur....
belum pernah pulak aku dengar kapankan orang mati pakain kain BATIK……”

Kapan : “Kamu lupa sahabatku ?
Bahwa manusia cepat bosan...
Entah 2 bulan,6 bulan atau 1 tahun...
Kamu akan dicampakkan oleh manusia...
Selepas warnamu pudar atau jahitanmu koyak...
Kamu hanya akan menjadi sampah yang berada di antara tompokan sampah yang baunya busuk dan dibakar Atau ada juga manusia menggunakanmu untuk membersihkan kotoran...
kalau kamu sudah tidak boleh digunakan lagi..”

Batik : “Arrrrrrrrrgggghhhhhhhhhh……diam jangan cakap lagi ! ”
 
 Janganlah sombong dengan kecantikan fizikal..
Kita tidak berhak merendahkan orang lain....
  ALLAH tidak melihat manusia berdasar fizikal dan kekayaan..
Tapi yang ALLAH pandang amal kebaikan dan manfaat kita untuk orang lain...
Dan jadilah manusia yang berguna untuk orang lain dalam hal kebaikan...

“Kesombongan adalah selendang-Ku dan keagungan adalah sarung-Ku. Oleh karena itu, barang siapa mengambilnya dari-Ku berperilaku dengan salah satu dari keduanya, maka Aku akan mencampakkannya ke neraka. (HR. Abu Dawwud dari Abu Hurairah ra).


Kalau kurang pada rupa jangan kurang pada budi...Kalau lebih pada rupa jangan kita lupa diri......
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright •.¸❤SuBuHmEnJeLma•.¸❤ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .